Inzichten

Online adverteren in een dataloze wereld? Learnable.

Inhoud

Leven na de trackingcookies. Op naar een andere manier van online adverteren

Striktere wetgeving

Onder impuls van de Europese gegevensbeschermingswet is de advertentiewereld ingrijpend aan het veranderen. Hoewel er gigantische hoeveelheden data beschikbaar zijn, mogen organisaties die gegevens niet langer zomaar bijhouden en gebruiken. Zo worden bijvoorbeeld de argumenten voor het gebruik van Google Analytics steeds dunner, nu cookie- en adblockers ook bij het bredere publiek aan populariteit winnen. Ook juridisch begeven bedrijven die Analytics gebruiken zich op glad ijs, na enkele recente rechterlijke uitspraken in verschillende EU-landen.

Meer doen met minder data

De grootste spelers in het online-advertentielandschap zijn dan ook in volle transitie.

Hoewel de advertentiegrootmachten (met Google en Facebook op kop) alle opgelegde boetes en beperkingen steevast aanvechten, zijn ze achter de schermen druk bezig om zich aan te passen aan de strikte interpretatie van de privacywetgeving.

Reden voor marketeers om collectief het hoofd te laten hangen en het bijltje erbij neer te leggen? Wel integendeel.

De data die nog overblijven en die wettelijk verzameld en gebruikt mogen worden, zijn nu waardevoller dan ooit. Creatief omspringen met de beschikbare gegevens is de boodschap.

Voorbij klassieke conversietracking

Adverteerders moeten dus leren omgaan met cookieblockers en de beperkingen op het gebruik van trackingtools. Dat is niet per se het grote drama dat het op het eerste gezicht lijkt.

Hoe dat komt? Eenvoudig: de bestaande trackingmethodes voor profilering en conversie zijn goed, maar niet fantastisch.

De extreem gerichte personalisering van advertenties is voor de meeste organisaties nooit echt helemaal van de grond gekomen. Dat kwam deels door een gebrek aan mankracht om personalisatie in te stellen voor elk mogelijk bezoekersprofiel – al kan daar vermoedelijk binnenkort wel een mouw aan worden gepast door slimme, AI-gebaseerde campagnetools. Ook het gebruik van tracking- en adblockers blijft stijgen, wat beschikbare data verontreinigt.

Elk contact telt

Het veranderende datalandschap is een opportuniteit voor bedrijven en organisaties die efficiënt willen adverteren. Een daling van klassieke trackinggegevens kun je op andere manieren ondervangen. Daarbij is één inzicht cruciaal: elk klantencontact en elke relatie zijn waardevol. Koester de zorgvuldig opgebouwde databases waar je over beschikt en voorzie je volgers op sociale media telkens van waardevolle inhoud. Dat laatste kan door een databewuste aanpak te hanteren in je communicatie.

Traditionele marketingkanalen zijn back in business

Digital device technology equipment gadget

Ook klassieke mediakanalen zijn een uitstekende optie voor organisaties met een behoorlijk budget. Alle scepsis tegenover de mainstreammedia ten spijt, genieten de openbare en commerciële zenders en de geschreven pers nog steeds een zekere reputatie – zeker in vergelijking met die van veel willekeurige websites. Omdat ze betrouwbaar zijn, zorgt de zichtbaarheid er meteen ook voor aandacht van je publiek. Dat helpt om in volgende contactfases meer persoonlijke data op te  vragen van je contacten. En dat leidt op zijn beurt tot een betere, diepere relatie met je volledige klantenbestand.

Veel gestelde vragen

Accordion Tab

Geef hier een klein woordje uitleg …

Gerelateerde artikels

Lees meer inzichten in onze gerelateerde artikels … (of iets dergelijk)