Stem af op een podcast voor interne communicatie
Inzichten Inhoud Hoeveel nieuwsbrieven belanden er gemiddeld in de prullenmand van je inbox nog voor je ze goed en wel gelezen hebt? Hoeveel gaan er
Hoeveel nieuwsbrieven belanden er gemiddeld in de prullenmand van je inbox nog voor je ze goed en wel gelezen hebt? Hoeveel gaan er verloren tussen écht dringende vragen en berichten? Hoewel e-mail een uitstekende manier is om intern informatie uit te wisselen, is het misschien niet meer de beste optie om interne medewerkers op de hoogte te houden van het reilen en zeilen binnen je organisatie, laat staan om diepgaand met hen te verbinden. Een dynamischer en persoonlijker alternatief vindt steeds vaker zijn ingang bij grote bedrijven: de podcast.
Hoewel podcasts beluisteren veelal een individuele gelegenheid is, kan het medium medewerkers op een unieke manier samenbrengen. Het biedt immers een platform waarop collega’s verhalen en ervaringen kunnen delen met elkaar op een toegankelijke manier. Zeker in grote organisaties waar persoonlijke interacties zeldzamer zijn, is het de ideale gelegenheid om met elkaar in contact te komen en te leren over elkaars werk, passies, bezorgdheden en ambities. Aan podcasts is kortom onlosmakelijk community-vorming verbonden dat ook intern kan plaatsvinden binnen organisaties.
Netflix zette sterk in op die community-vorming met zijn podcast WeAreNetflix. Daarin deelde het niet alleen een kijkje achter de schermen voor externen, maar besprak het vooral verschillende aspecten van de bedrijfscultuur en de ervaringen van medewerkers. “Netflix employees talking about work and life at Netflix”, begint elke aflevering dan ook.
Voor leidinggevenden biedt een podcast een krachtig middel om direct en effectief te communiceren over de visie en strategie van de organisatie. Managers kunnen zichzelf intern positioneren binnen hun specifieke expertise of veranderingen mee begeleiden dankzij transparante updates. Bovendien biedt een podcast voor interne communicatie de kans om in te spelen op actuele thema’s. Een vierdaagse werkweek? HR-manager Krista weet er raad mee. Een plotse wetswijziging? Rik van de juridische dienst licht toe wat de impact daarvan is. Ook crisiscommunicatie kan snel én direct via podcast.
In de toepasselijk getitelde podcast Tell Me Why licht American Airlines zijn strategieën en beslissingen toe. Dat is vooral een manier om intern iedereen te betrekken bij de gemeenschappelijke doelen van de luchtvaartmaatschappij. Zo zit iedereen op dezelfde lijn en is de richting duidelijk voor alle interne betrokkenen.
Ook in het kader van employer branding kan een podcast dienen als waardevol hulpmiddel. Potentiële medewerkers kunnen meteen op een diepgaande manier kennismaken met je organisatie. Tijdens onboarding krijgen nieuwe medewerkers daarenboven een diepere inkijk in de bedrijfscultuur, missie en waarden van het bedrijf door verhalen en ervaringen van collega’s te horen. Dat maakt dat ze zich snel kunnen integreren en verbonden voelen met de organisatie.
Spotify gebruikt Life at Spotify bijvoorbeeld om verhalen van medewerkers te delen en zo inzichten over de werkomgeving en updates over bedrijfsinitiatieven te geven.
Niet enkel grote internationale bedrijven kiezen voor die aanpak. Ook in ons Belgenlandje verkennen bedrijven de mogelijkheden van podcast voor interne communicatie op deze manier. Onze eigen podcast Niet Gemakkelijk is daar een goed voorbeeld van. Met die eenvoudige podcast gaan we na wat de impact ervan kan zijn op arbeidsmarktcommunicatie en leren we elkaar beter kennen.
Anders dan een nieuwsbrief of e-mail voelt een podcast vaak erg persoonlijk aan, waardoor luisteraars een directe connectie voelen met de spreker(s). Ze krijgen bovendien de kans om de nuances en intonaties van de boodschap te horen; iets wat vaak verloren gaat in geschreven communicatie.
Bovendien zijn podcasts flexibel en gemakkelijk te beluisteren tijdens het reizen of uitvoeren van andere taken. Daardoor zullen medewerkers geneigd zijn om de organisatie-updates al eens na te gaan onderweg of tijdens simpele operationele opdrachten.
Natuurlijk zijn er situaties waarin een podcast beter tot zijn recht komt dan in andere gevallen. Vooral in grote organisaties loont het de moeite erop in te zetten. Zo kunnen vele medewerkers in één keer worden bereikt. In kleinere teams is er meestal voldoende rechtstreekse interne communicatie tijdens meetings of voor overkoepelende projecten.
Belangrijk is wel steeds dat de gedeelde informatie inspeelt op de vragen, behoeften en belangen van de medewerkers. Managers die spreken vanuit een ivoren toren zullen de betrokkenheid van hun publiek alsnog verliezen. Relevant blijven en inspelen op wat er leeft op de werkvloer kan die echter waarborgen.
Om met een podcast voor interne communicatie te starten heb je een doordacht plan en de juiste middelen nodig.
Podcasts bieden een innovatieve en effectieve manier om interne communicatie naar een hoger niveau te tillen. Ze versterken de cohesie binnen de organisatie, bieden kansen voor sterke leiderschapscommunicatie en nemen medewerkers op een persoonlijke en toegankelijke manier mee in de visie van het bedrijf.
Kriebelt het na het lezen van deze blog, maar weet je niet goed waar te beginnen? Contacteer ons vrijblijvend voor een kennismakingsgesprek.
Is podcasting voor jou nog nieuw, of wil je gewoon wat extra ondersteuning bij je productie? Van concept tot redactie, productie en zelfs publicatie van je podcast: wij bekijken met plezier hoe we je kunnen ondersteunen.
Lees meer inzichten in onze gerelateerde artikels … (of iets dergelijk)
Inzichten Inhoud Hoeveel nieuwsbrieven belanden er gemiddeld in de prullenmand van je inbox nog voor je ze goed en wel gelezen hebt? Hoeveel gaan er
Inzichten Inhoud Kutlu Taskin Tuna Oprichter van Learnable., een strategisch communicatiebureau uit Hasselt. Sinds Socrates ons aanspoorde “Ken uzelf”, zijn we verstrikt geraakt in het
Inzichten Inhoud Hanne Vanluyten ✒️ Redactrice & Copywriter bij Learnable. Enkele vlaggen wapperen trots aan de ingang van Het Depot in Leuven wanneer ik er
Learnable. is het strategische communicatiebureau voor bedrijfsleiders en marketeers die de merkwaarde van hun bedrijven willen vergroten.
Designed by © Learnable