Inzichten

Learnable. op AND& Connect Leuven

Inhoud

Hanne Vanluyten

✒️ Redactrice & Copywriter bij Learnable.

Enkele vlaggen wapperen trots aan de ingang van Het Depot in Leuven wanneer ik er toekom. Buiten heeft zich een groep ambitieuze ondernemers verzameld voor de openingsavond van de eerste grote bijeenkomst van start-ups uit ons land sinds de uitbraak van de covid-pandemie. 

Profielfoto van Hanne
AND& Connect

Het mag duidelijk zijn: AND& Connect zet weer grootschalig in op het samenbrengen van verschillende (kleine) spelers op de technologiemarkt.

Het doet dat in stijl.

Verschillende sprekers, pitches en netwerkgelegenheden zullen het evenement kleuren tijdens de tweedaagse die op deze ietwat feestelijke openingsavond volgt.

Gastvrouw Francesca Vanthielen opent de avond. Meteen betrekt ze daarbij Mohamed Ridouani, burgemeester van Leuven, die zijn stad als hotspot ziet voor ontwikkelingen in technologie, gezondheid en creativiteit. Niet verwonderlijk als thuisstad van een van Belgiës grootste universiteiten en van onder meer onderzoekscentrum Imec. In 2020 werd Leuven niet voor niets benoemd tot Europese innovatiehoofdstad, en het wil blijven innoveren.

De openingsavond mondt verder uit in een staalkaart van wat AND& Connect komende dagen nog zal bieden.

Inspirerende keynotes, verbazende pitches en technologie in de vorm van kunst (door Niels Orens) passeren de revue. In een panelgesprek wordt bovendien besloten dat Vlaamse ondernemers vaak te bescheiden zijn – hoewel

we veel te bieden hebben – en dat we falen niet mogen verheerlijken als opstap naar succes. Soms beland je gewoon met je gezicht op het asfalt, klinkt het unaniem. Keihard vallen betekent niet per se herrijzen uit de as.

Domme ideeën bestaan.

Maar wat kan je dan wel op weg zetten naar succes?

In de talks van Philip Inghelbrecht, mede-oprichter van Shazam, en die van Ritchie-oprichter Jan Verlinden leren we alvast waar zij op inzetten. We wonen ook hun keynotes later dit evenement bij, nadat we vol verwachting het ravissante Museum M binnenlopen in de hoop geïnspireerd te worden, te leren en op basis van opgedane inzichten te kunnen groeien in onze eigen branche.

Inspiratie bij succesvolle ondernemers

Philip Inghelbrecht start zijn keynote met een foto van een jongetje dat opkijkt naar zijn zelfgebouwde raket. In gedachten is hij op de maan.

Dream big‘ is dan ook Inghelbrechts boodschap, maar… doe dat niet alleen. Door het teamwork met mede-oprichters werd zijn app Shazam een succes, vertelt hij. Bovendien focuste het hele team op het moeilijkste aspect van het idee achter de muziekherkenningsapp: de opbouw van een algoritme dat miljoenen muzieknummers van elkaar kan onderscheiden, zelfs tussen dicht geroezemoes of straatlawaai door.

Nadien bouwden de mensen achter Shazam een muziekbibliotheek uit… in een tijd voor de digitaliteit.

Urenlang werden cd’s uitgelezen en cover art gekopieerd…

Wat Inghelbrecht predikt, lijkt de American Dream: een tikje megalomaan, maar de lijn tussen gek of geniaal is dun. Bovendien brak Shazam wereldwijd door. “Het is zelfs een

AND& Connect

werkwoord“, grapt de ondernemer. Daarmee mag de app zich meten aan Google.

Toch is groots denken niet genoeg.

Het belang van een goed product met sterk design, een sterk verhaal en sterke marktstrategie is nauwelijks te onderschatten. Jan Verlinden, oprichter van limonademerk Ritchie, vertelt hoe hij enkele jaren terug zin kreeg om opnieuw iets te doen met de oude limonadefabriek van zijn vader.

Net op tijd, want de trend van artisanale en lokale producten was in opmars. Het nostalgische randje aan het verhaal had bovendien een versterkend effect. Het design van de reclamecampagnes en flesjes speelt er handig op in. Een schroefdopje geeft die laatsten bovendien een in België best opvallend kenmerk… een gespreksonderwerp, ofwel: gratis reclame.

Daarnaast zette Ritchie zeker in zijn begindagen al sterk in op een marktstrategie die het lokale karakter van de limonade uitspeelt, net als de nostalgie naar de tijd waarin elk dorp nog zijn eigen limonadebrouwerij had. 

In combinatie met product placement in en sponsoring van een aantal populaire televisieprogramma’s groeide het marktaandeel van Ritchie snel. Maar je moet alles in perspectief plaatsen, duidt Verlinden. Zelfs na de grote groei van zijn bedrijf domineert dat slechts een fractie van de volledige markt. De positieve insteek is dan weer dat Ritchie nog veel marge heeft om te groeien. Al zal concurrent Coca-Cola wegspelen nooit helemaal lukken…

Bij Learnable. komen wij dagelijks tot nieuwe inzichten. Met onze Inzichten-reeks willen wij bedrijfsleiders, marketing- en communicatie-professionals informeren over de nieuwste ontwikkelingen in media en technologie.

Illustratie van stapel boeken

Experten en ervaringsdeskundigen

AND& Connect

Bij een verdere groei zal ook een hoop geluk gemoeid zijn. Dat mogen we wel besluiten uit de bijdrage van professor Tim Smits, die aan de faculteit Sociale Wetenschappen van de KU Leuven onderzoek doet naar marketing. 

“Eigenlijk weten we heel weinig over wat echt werkt”, vertelt hij. Al zijn er een aantal ideeën waarop je je marketingstrategie kan bouwen. 

Zo beschikken mensen over twee soorten denksystemen. Eentje waarbij ze bewust nadenken en eentje waarbij onbewust beslissingen worden genomen.

Om het eerste denksysteem te overtuigen moet je de relevantie van je product aantonen, stelt prof. Smits, anderzijds kan je inspelen op bereik. Wanneer je die overstap maakt in je strategie is cruciaal. Wat ook werkt: een sterk merk uitbouwen om zo herkenning, emotie en attitudes te beïnvloeden eerder dan gedrag. Bovendien kan je leren van je grote voorbeelden in de markt, maar om je eigen plaatsje naast hen te bemachtigen werkt het beter je van hen te onderscheiden dan hen te kopiëren.

Fouten zal je daarbij onvermijdelijk maken.

Het is Jorrit Heidbuchel, mede-oprichter van Ellio, die daarover een treffend inzicht deelt.

“Neem je gebruikers mee in je verhaal”, drukt hij ons op het hart.

Door de eerste gebruikers van je product – dat onvermijdelijk nog niet helemaal op punt staat – te betrekken bij de verbetering ervan, erken je hun engagement. Door actief met hun feedback aan de slag te gaan maak je van hen echte ambassadeurs.

Klanten voor het leven, als het ware.

Wat als je missie je marketing tegenwerkt?

Een beter product en hogere verkoopscijfers. Dat lijken heldere doelstellingen om als onderneming na te streven.

Maar wat als je product je verkoopscijfers tegenwerkt?

Met die paradox kreeg Bas van Abel te maken toen hij Fairphone oprichtte.

In tegenstelling tot wat andere smartphone-producenten lijken na te streven, is het de bedoeling dat gebruikers van Fairphone hun gsm zo lang mogelijk kunnen gebruiken. Daarom zijn Fairphones makkelijk herstelbaar en worden ze in een abonnementsformule zelfs goedkoper hoe langer je ze gebruikt.

Visitekaartjes

Het doel van van Abel is dan ook vooral om meer impact te creëren. Dat lijkt bovendien aardig te lukken nu onder meer Nokia zich op Fairphone inspireert en een model lanceerde dat deels herstelbaar is.

Hopelijk zet de trend van duurzamere producten zich in de toekomst door.

Netwerken voor gevorderden​

Bovenal is AND& Connect een evenement om in contact te komen met gelijkgestemden en andersgezinden die je eigen ideeën kunnen complementeren. Met het platform Conversation Starters kan je ook in Leuven vlot in contact komen met interessante profielen aanwezig op hetzelfde evenement. Een soort datingapp voor professionals op zoek naar ondersteuning of externe expertise, eigenlijk. Ook wij probeerden dat uit. Nieuwe samenwerkingen zijn voorlopig (nog) niet voortgevloeid uit de gesprekken die we hadden, maar het was fijn te zoeken hoe verschillende bedrijven elkaar kunnen versterken. Natuurlijk ook de ideale gelegenheid om onze splinternieuwe visitekaartjes uit te delen! ​

Illustratie van man die een krant leest boven op een stapel boeken

De toekomst van het internet

AND& Connect

In diezelfde toekomst lijkt het steeds waarschijnlijker te worden dat we gebruik maken van virtuele werelden en nieuwe toepassingen op het internet. Alleen kon niemand tot nog toe erg concreet maken hoe zoiets er exact zou uitzien.

In ‘Hype or Reality?‘ gaven enkele sprekers echter wel hun verhelderende visie op de verdere ontwikkelingen van onder meer metaverses en Web3.

Metaverses? Meervoud? Ook wij namen inmiddels al vlotjes de term ‘de metaverse’ in de mond.

Het bedrijf Meta lijkt sinds zijn naamsverandering bovendien een claim te leggen op de ontwikkeling ervan. Toch zal er eerder sprake zijn van meerdere metaversums, stelt Jeroen Baert.

Hij wijst er bovendien op dat het idee achter metaverses helemaal niet zo nieuw is. In de populaire cultuur duikt het al decennia regelmatig op, volgens verschillende definities.

Volgens Baert moet het gaan om een autonome 3D-wereld waarin we met onze zintuigen en via avatars verbinding kunnen zoeken met elkaar. Maar vooraleer het zover is, experimenteren we met de losse componenten van metaverses in andere toepassingen, stelt hij vast. Ondanks zijn enthousiasme haalt hij verder ook de tekortkomingen van metaverses aan. Want wat met privacy? Hoe zullen we modereren wat er gebeurt? En zijn virtuele gezichtsuitdrukkingen niet veel te oppervlakkig om echte emoties over te brengen?

Wat betreft metaverses staan we nog voor veel vragen.

Tegelijkertijd ontwikkelt zich een soort derde versie van het wereldwijde web. In een eerste fase van het internet was een website bouwen immers nog een hele onderneming. Daarin kwam verandering met Web2, waarbij het voor gebruikers steeds makkelijker werd om zelf content te creëren. Alleen rijzen stilaan vragen over het eigendom van die creaties…

Web3 zoekt daarom naar oplossingen in de vorm van NFT’s en andere systemen. 

In se bevinden we ons nu op de wip van de paradigmawissel, stelt Samuel Eggermont, mede-oprichter van OG Studio

“Een soort Web2.5, zou je kunnen zeggen.” 

Daarin wordt getest hoe het echte Web3 er zou kunnen uitzien. Een beetje zoals we de opties van metaverses al testen door losse componenten ervan in te bouwen in het oude vertrouwde dus.

Met zinsvolgorde kan je bovendien ook spelen. Als iets razendsnel gebeurt, kan de opeenstapeling van korte zinnen die snelheid benadrukken. Met lang uitgesponnen zinnen kan je dan weer verveling of traagheid uitdrukken. Op die manier kan je spelen met het tempo van je tekst.

AND& Connect

Verstrooiing tegengaan?

Visitekaartjes

Met al die VR-plannen zullen we ons nooit meer vervelen! Maar is dat wel iets goeds? Elke Geraerts van Better Minds at Work lijkt in verstrooiing alvast een van de grootste vijanden te zien van ons brein.

We laten amper nog onze gedachten afglijden, stelt ze.

Nochtans is dat belangrijk om te reflecteren, probleemoplossend denken te versterken en ‘mentale tijdreizen’ te maken die ons in staat stellen de wereld beter te begrijpen.

Ik betrap mezelf erop dat ik tijdens haar talk meermaals de neiging moet onderdrukken mijn telefoon erbij te nemen.

Multitasken bestaat niet, leren we nochtans, enkel switchtasking: een hoogst belastende manier van werken voor je brein.

Wat kan je eraan doen?

Volgens Geraerts is de eerste stap om je ervan bewust te zijn dat ook jij in de valkuil van afleiding trapt. Enkel van daaruit kan je een mindset ontwikkelen die je persoonlijke groei bevordert. Daarnaast is het nuttig je mailbox op het werk pas te openen nadat je je belangrijkste taak voor die dag al hebt volbracht. Anders blijf je bezig met kleine taken en raak je met belangrijke opdrachten achterop. Ook aandachtsrituelen kunnen helpen. Door steeds hetzelfde lied te luisteren, te mediteren of iets anders te doen vlak voor je moet focussen, kan je je brein leren dat focus en het ritueel bij elkaar horen.

Zo kan je die focus trainen.

Dat kan ook door het aan te pakken als de voorbereiding voor een loopwedstrijd: focussprintjes worden telkens langer, de afwisseling met ingeplande afleiding minder.

Samen-werken​

Voor ondernemers blijft de business voortdurend draaien. Naast talks, workshops, pitches en lunches voorziet AND& Connect daarom een co-working space: een grote ruimte waarin je samen met anderen aan vrolijk gekleurde picknickbankjes je mails kan bijwerken tussen de uitleg van twee keynote speakers door. Een virtuele graffitimuur trok er ook de aandacht van heel wat nieuwsgierigen.

Illustratie van man die een krant leest boven op een stapel boeken

Innovatie-implementatie

Meer focus zorgt ervoor dat creatieve ideeën beter kunnen rijpen. 

Maar om die ideeën op een duurzame manier te kunnen cultiveren in je organisatie is nood aan een duidelijke aanpak. KBC’s Chief Innovation Officer Erik Luts neemt het woord en legt uit hoe innovatie gestimuleerd wordt binnen zijn eigen organisatie. 

De bank probeert steeds verder vooruit te kijken, vertelt hij, eerder dan the next big thing te willen klaarhebben. Met chat-assistent Kate was KBC bijvoorbeeld al bezig lang voor ChatGPT een hot topic werd. Door veel nieuws te consumeren, houden medewerkers voortdurend de vinger aan de pols en proberen ze te voorspellen waarop ze moeten inzetten om het leven van hun klanten te vergemakkelijken en hen versteld te doen staan.

RESIDU

Nieuws over media, technologie en cultuur uit verschillende bronnen vind je alvast makkelijk terug door je te abonneren op onze nieuwsbrief Residu.

Illustratie van stapel boeken

Daarnaast komt innovatie niet van enkele geniën, stelt Luts. Het is onontbeerlijk om iedereen in het bedrijf te benaderen, hen de ideeën te laten beïnvloeden en van hen te leren. Bovendien moet innovatie gedragen worden door je hele team om succesvol te kunnen zijn.

Vooraleer de laatste talk van AND& Connect begint, loop ik nog even het dakterras op.

De zon straalt.

Eigenlijk heb ik weinig zin om weer naar binnen te gaan, maar tegelijkertijd ben ik nieuwsgierig naar wat de sprekers nog te vertellen hebben. Met een schrift vol nieuwe inzichten loop ik na afloop Museum M buiten.

Mijn brein kan wat frisse lucht gebruiken na alle kennis die ik intensief opdeed afgelopen dagen.

Ik hoop dat ik alles goed genoteerd heb, denk ik nog… Dan kan ik deze kennis delen met onze lezers.

Bedankt voor uw interesse in deze inzichten. En natuurlijk ook bedankt aan de organisatie van AND& Connect om een fijn evenement te organiseren dat bruiste van frisse ideeën en inspirerende wijsheden.

Hopelijk tot volgend jaar!

Voor felle tegenstanders zonder constructieve feedback is daarom bij KBC geen plaats.

AND& Connect

Veel gestelde vragen

Accordion Tab

Geef hier een klein woordje uitleg …

Gerelateerde artikels

Lees meer inzichten in onze gerelateerde artikels … (of iets dergelijk)