Stem af op een podcast voor interne communicatie
Inzichten Inhoud Hoeveel nieuwsbrieven belanden er gemiddeld in de prullenmand van je inbox nog voor je ze goed en wel gelezen hebt? Hoeveel gaan er
Soms moet je durven springen. Gedurende twee seconden je moed bij elkaar rapen, lef vertonen en het diepe induiken. Je kans wagen, want niet geschoten is altijd mis. Risico’s nemen loont, hoor je wel eens, en ook wij zien dat af en toe buiten de lijntjes kleuren iets losmaakt bij anderen. Je genereert effect. Toch is in onze branche ook denkwerk cruciaal: strategische communicatie draait namelijk om berekende risico’s, vertrekkende vanuit de focus op een duidelijk doel. Cruciaal is daarbij je publiek te kennen en te leren welke meerwaarde jij voor dat publiek betekent. Geen makkelijke oefening, maar je waardepropositie grondig samenstellen levert je wel een hogere sprong, diepere duik en groter effect op.
“Wat is je meerwaarde voor de wereld?” klonk het onlangs op een vergadering. Geschokt door die brede vraag blokkeerde iedereen even kort vooraleer een antwoord te formuleren. Ondernemers vertonen soms dezelfde reflex. Ze verkrampen even, terwijl het antwoord op de vraag net een van de meest essentiële aspecten van hun bedrijf blootlegt: hun value proposition of – in het Nederlands – waardepropositie.
Toegegeven, “voor de wereld” is wat ruim genomen. Wie al weet wat hij betekent voor zijn publiek schopt het ver. Maar hoe leg je in godsnaam bloot waar die doelgroep mee bezig is en hoe jij daar op inspeelt met je product of dienstverlening? Daarvoor bestaan gelukkig pasklare modellen. In een Value Proposition Canvas kan je op een visuele manier troeven van je organisatie tegenover de leefwereld van je doelgroep plaatsen.
Aan de kant van de organisatie wordt erin opgesomd welke producten of diensten die aanbiedt. Daartegenover staat aan de zijde van het publiek een overzicht van opdrachten: welke taken moeten afgevinkt worden? Niet alleen werktaken, maar ook het huishouden, een gezonde levensstijl en tijd met familie zijn aspecten waarin tijd wordt geïnvesteerd. Daarbij botst de doelgroep onvermijdelijk op problemen. Voor die ‘pijnen’ gaat het op zoek naar verzachting. Iets wat je organisatie misschien kan bieden. Daarnaast bieden organisaties ook voordelen aan. Extra verlichting waarnaar het beoogde publiek op zoek is. Je moet die zes elementen dus enkel kunnen vastleggen, en dan kan je met je waardepropositie aan de slag. Makkelijk, toch?
Copyright: Strategyzer AG
Alleen is weten waarnaar anderen op zoek zijn niet altijd zo eenvoudig. This is where the thinking comes in! Het vergt namelijk een sterk inlevingsvermogen en ruim denkkader om een volledig beeld te schetsen van wat anderen nodig hebben. Om een waardepropositie kans op slagen te geven, moet daarom van perspectief veranderd worden. Een kleine stoelendans tussen organisatie en doelgroep waarbij je je even in de schoenen van je publiek verplaatst. Vragenlijsten kunnen ondernemingen daarbij op weg zetten. Voor elk element aan de zijde van het publiek bestaan immers ‘trigger-vragen’, opgesteld door Strategyzer om antwoorden los te maken die inzicht bieden in de noden en wensen ervan.
Om de takenlijst te achterhalen polsen die vragen naar onder meer de problemen die de doelgroep probeert op te lossen, de verschillende contexten waarin die actief is, de noden die moeten worden ingevuld. Pijnen komen bovendrijven wanneer gevraagd wordt naar de moeilijkheden die het publiek ervaart, welke negatieve consequenties die vreest of tegen welke barrières die aanloopt. Voordelen worden duidelijk bij vragen naar besparing van tijd, geld en moeite of vragen naar grote dromen.
Wie zijn publiek kent en zich weet in te leven kan uit een ingevulde Value Proposition Canvas een waardepropositie destilleren die inspeelt op de wensen en noden van zijn doelgroep. Absoluut onmisbaar voor iedereen die op een duurzame en consequente manier wil communiceren!
“Onze producten helpen onze doelgroep die taken wil afvinken
door pijnen te verzachten en voordelen te doen toenemen”.
Bovenstaande zin geldt als basismodel voor de ene zin waarin je je core business kan samenvatten als aantrekkelijk voor je publiek. Je genereert er herkenbaarheid mee en geeft aan hoe je problemen oplost en het leven makkelijker maakt. “Dit is onze sterkte, jij kan daar van profiteren.”
Voor Plug.In Office, een dienstverlener voor onafhankelijke administratieve ondersteuning, maakten we de oefening en kwamen we tot volgende waardepropositie:
“Onze administratieve ondersteuning helpt gedreven ondernemers en grote organisaties die meer tijd willen overhouden voor de hoofdzaak van hun bedrijf door repetitieve en tijdrovende taken van hen over te nemen en betrokken en flexibel te focussen op hun papierwerk.”
Vanuit die waardepropositie benaderen we elke vorm van communicatie voor hen. We houden steeds in het achterhoofd dat het publiek van Plug.In Office vooral ontzorgd wil worden en op zoek is naar een betrouwbare partner die zich kan aanpassen aan zijn specifieke noden.
Voorbeeld van een ingevulde Value Proposition Canvas
Met een value proposition canvas en waardepropositie waaraan grondig denkwerk vooraf ging, kan je je communicatiestrategie aanzienlijk verbeteren. De hulpmiddelen dienen namelijk als houvast om consequent en duurzaam te communiceren. Met wat je communiceert, speel je namelijk steeds in op de specifieke noden en wensen van je publiek en jouw oplossing en aanbod daarvan. Je schiet niet meer in het wildeweg, maar mikt recht in de roos.
Of je die raakt, is niet altijd zeker, maar je communiceert wel gericht en je boodschap blijft helder over de hele lijn. Met je waardepropositie in het achterhoofd kan je vol vertrouwen sprongen wagen. Ze is namelijk je springplank. Mik op de maan, land tussen de sterren… niet op je gezicht.
Geef hier een klein woordje uitleg …
Lees meer inzichten in onze gerelateerde artikels … (of iets dergelijk)
Inzichten Inhoud Hoeveel nieuwsbrieven belanden er gemiddeld in de prullenmand van je inbox nog voor je ze goed en wel gelezen hebt? Hoeveel gaan er
Inzichten Inhoud Kutlu Taskin Tuna Oprichter van Learnable., een strategisch communicatiebureau uit Hasselt. Sinds Socrates ons aanspoorde “Ken uzelf”, zijn we verstrikt geraakt in het
Inzichten Inhoud Hanne Vanluyten ✒️ Redactrice & Copywriter bij Learnable. Enkele vlaggen wapperen trots aan de ingang van Het Depot in Leuven wanneer ik er
Learnable. is het strategische communicatiebureau voor bedrijfsleiders en marketeers die de merkwaarde van hun bedrijven willen vergroten.
Designed by © Learnable