Inzichten

Authentiek communiceren op LinkedIn? Learnable.

Inhoud

Kutlu Taskin Tuna

Oprichter van Learnable., een strategisch communicatiebureau uit Hasselt.

Profielfoto van Kutlu

Je botst er voortdurend op tijdens het surfen: het selecte kransje LinkedIn-profielen dat niet van je scherm te branden is.

Beheerd door mensen die de godganse dag zitten te wezen omdat ze zich zo voelen, terwijl ze tijdens hun dagelijkse workout door nog even snel de tijd vinden om zes miljoen te doneren aan het goede doel. Deze LinkedIn-tijgers zijn alomtegenwoordig en daardoor vergeet je hen ook niet snel. Of ze ook efficiënt aan zelfpromotie doen?

Dat is twijfelachtig. Hoe kun je dan zelf oprecht actief zijn op LinkedIn zonder te vervallen in opgeklopt gedoe?

Geloofwaardigheid troef

IJdelheid is menselijk. Als je ziet dat iedereen rondom je zich voortdurend op de borst klopt bij elk succesje, is de verleiding groot om daarin mee te stappen. Maar wat als die communicatiestrategie in de praktijk helemaal niet zoveel oplevert? Het kan ook anders.

De beste manier om met LinkedIn om te springen? Geloofwaardig overkomen. Dat kan alleen als je eerst voor jezelf bepaalt wat je wilt bereiken op het platform. Een nieuwe job voor jezelf? Meer sales voor je bedrijf? Mensen aanwerven in je organisatie? Allemaal prima, maar je moet wel zelf je prioriteiten bepalen.

Denk daarbij ook goed na of je gekozen doel haalbaar is. Via LinkedIn een fiscalist vinden die wil werken voor jouw bescheiden kmo in een middelgrote gemeente? Dat wordt helaas een moeilijke opdracht. De witte raaf in kwestie is

vermoedelijk niet al te vaak actief op het platform en wordt waarschijnlijk al actief gerekruteerd door grote bedrijven. Zonder een persoonlijke connectie zal het je daar dus niet lukken.

Eerlijk is de overtreffende trap van authentiek

Authenticiteit is tegenwoordig een buzzword. Ik ga graag nog een stap verder: eerlijkheid in je communicatie duurt het langst. Dat geldt net zo goed voor de omgang met je doelpubliek op LinkedIn.

Een concreet (en goudeerlijk) voorbeeld? Mijn eigen doelstelling met Learnable. op LinkedIn is duidelijk: sales. Dat doe ik door de expertise en meerwaarde van m’n team en mezelf te delen. Bijna elk van m’n berichten eindigt met een oprechte uitnodiging om contact op te nemen (of, hipper gezegd, in mijn DM’s te sliden).

Wat te delen op LinkedIn?

Je kunt een heleboel relevante, eerlijke dingen toevoegen en zo waarde bieden aan je netwerk. Je eigen expertise en kennis, bijvoorbeeld, of nieuws uit je sector. Ook relevante carrièresuccessen en professionele engagementen – denk maar aan partnerships, opleidingen of evenementen – leveren een positieve bijdrage. Vervolgens heb je altijd ook de optie om je contacten en netwerk te waarderen door hun berichten te liken, te delen of te becommentariëren.

Je kunt ook een vraag stellen aan je publiek aan de hand van een peiling of poll. Zo genereerde m’n eigen bevraging over WhatsApp onlangs een bereik van 5000 professionals. Stel daarbij liefst een vraag die relevant is voor jouw branche.

Iets uit je privéleven delen kan ook, maar dan alleen als dat bericht je doel dient en je publiek de post in kwestie ook juist kan inschatten. Als lifecoach is het best oké om een foto samen met je zoon of dochter te delen. Dat past misschien wel in je missie om mensen te helpen in de zoektocht naar een goede balans tussen werk en privéleven. Dat punt kun je een oprechte emotionele lading meegeven door enkele aspecten van je eigen leven te delen. Onze insteek bij Learnable. is echter anders, en daarom vind ik het niet correct om mijn privéleven daarvoor in te zetten.

Wat als je niet zoveel te delen hebt, terwijl je toch wilt meedoen en aandacht wilt genereren? Denk dan vooral 

 

goed na over jouw eigen drijfveren en waar je naartoe wilt met je carrière. Alleen al het feit dat je jezelf anders wilt profileren, is een goed signaal om even te reflecteren.

Een sterke overtuiging van wat je wilt doen met je talenten is een basisvoorwaarde om meerwaarde uit te halen uit LinkedIn.  Doelloos communiceren of zonder plan interactie aangaan op LinkedIn is een dood spoor. Met een helder plan sla je daarentegen eenvoudig een nieuwe weg in.

Veel gestelde vragen

Accordion Tab

Geef hier een klein woordje uitleg …

Gerelateerde artikels

Lees meer inzichten in onze gerelateerde artikels … (of iets dergelijk)