1+1=3 | Communicatieve totaalaanpak

Inhoud

Communiceren: we doen het elke dag. In de fysiek tastbare wereld en haar digitale tegenhanger. Maar het plaatsen van een snelle tweet of het uploaden van een Instagramverhaal is niet hetzelfde als het strategisch verspreiden van een bericht. Toch niet altijd. Nochtans kan je online ook op een doordachte manier je boodschap overbrengen. Belangrijk is daarbij een goede afstemming van de inhoud en vorm ervan op je doel.

‘Serieus?!’: strategische communicatie

Recent creëerden we voor HR-consultancybureau Motmans & Partners een kleine campagne. Bij de experten van het team leefden duidelijk een aantal kleine frustraties over bepaalde praktijken in hun sector. Het vermeende ‘CV-schuiven’ en het feit dat sommige marketeers ook toprecruiters denken te zijn, deed met de ogen rollen in verschillende kantoren van de organisatie. Het zijn clichés die een verkeerd beeld scheppen van wat human resources en rekrutering echt moet en kan zijn. Dat wilde Motmans & Partners ook wel eens aan de buitenwereld communiceren. 

De vraag bleef welk doel we met de campagne wilden nastreven. In dit geval kozen we voor een uitdagende aanpak: de concurrentie even wakker schudden door hen te vertellen dat Motmans & Partners niet gelooft in een aantal ideeën die leven over HR. Hen duidelijk maken dat de organisatie verder kijkt. We wilden kort de absurditeit weergeven van een aantal overtuigingen. ‘Je denkt dat recruitment een eitje is? Serieus?!’

Een boodschap met inhoud

Een eerste stap bij strategische communicatie is natuurlijk het bepalen van de exacte inhoud die je wil meegeven. Op basis van een aantal gesprekken met de medewerkers van Motmans & Partners konden we uiteindelijk vier knelpunten in hun branche identificeren. Die vier clichés zouden we omzetten naar vier korte boodschappen: even schetsen wat het probleem is, en vertellen wat het betere alternatief is voor die aanpak. Een soort “Hoe het niet moet” en “hoe dan wel”. 

Aandacht voor de vorm

Minstens even belangrijk als de inhoud is echter de vorm waarin je iets vertelt. Het medium dat je kiest en de algemene look en feel van je eindproduct bepalen mee of je je doel kan bereiken met je communicatie of niet. Met de korte reeks rond HR-clichés wilden we voornamelijk opvallen, uitdagen en een debat openen. We kozen daarbij snel voor een videoformat van korte video’s die we ook konden delen via sociale media.

Online moet je opvallen om aandacht te trekken. Daarom plaatsten we HR-expert Florence Verschueren op drie verschillende locaties in Antwerpen voor de camera. Een snelle montage van beelden op die drie plekken door elkaar creëert een dynamisch effect. Dat capteert even je belangstelling en de boodschap houdt die vast. Het speelse karakter dat we wilden bereiken, komt zo ook tot zijn recht. En dat terwijl je voortdurend luistert naar iemand met kennis van zaken.

Het belang van een totaalaanpak

Communicatie is soms erg vrijblijvend, zeker online. Daar is niets mis mee, maar zeker als bedrijf wil je efficiënt boodschappen delen met een effect. Dat lukt het best met een totaalaanpak. Bedenk wat je wil communiceren en wat je doel is. Werk een strategie uit waarmee je dat doel kan bereiken. Kies voor een samengaan van inhoud en vorm die elkaar versterken. 1+1=3. Ga niet voor de clichés ‘omdat dat nu eenmaal hip is’, maar kijk verder. Want net zoals dat HR een stap dichter brengt bij de ultieme dienstverlening, helpt het ook je communicatie vooruit.

Veel gestelde vragen

Accordion Tab

Geef hier een klein woordje uitleg …

Gerelateerde artikels

Lees meer inzichten in onze gerelateerde artikels … (of iets dergelijk)