Zorgt Clubhouse voor nieuwe audiodimensie op sociale media?

door | jan 26, 2021

Zorgt Clubhouse voor nieuwe audiodimensie op sociale media?

Wie vaak het web afstruint of over connecties beschikt in Silicon Valley, heeft de naam Clubhouse vast al horen waaien. De nieuwe socialemedia-app wil een platform zijn waar je kunt luisteren naar gemodereerde groepsdiscussies en zelf ook het woord kunt nemen. Helemaal gebaseerd op audio en zonder de mogelijkheid om gesprekken op te nemen voor de eeuwigheid. Met een voorlopige waardering van 100 miljoen dollar lijken de techinvesteerders aan de overkant van de Atlantische Oceaan alvast enthousiast. Maar is Clubhouse daadwerkelijk meer dan een veredelde voicechat? En wat is de mogelijke invloed van het concept op het bredere ecosysteem van sociale media?

Clubhouse in een notendop

Audio is terug van nooit weggeweest. Daar speelt Clubhouse handig op in met z’n audio only chatrooms. Via het platform kan om het even wie als moderator een livegesprek opstarten in een virtueel auditorium. Vervolgens kunnen anderen afstemmen op het kanaal in kwestie en meeluisteren naar de discussie. Zelf een bijdrage leveren kan ook: moderatoren kunnen luisteraars uitnodigen om ‘op het podium’ te komen en het woord te nemen. Een moderator kan ook iemand anders aanduiden als moderator, waardoor discussies in principe eindeloos kunnen doorlopen. Een fris idee, dat vrij eenvoudig technisch uit te voeren valt. De app is is op maat gesneden van ons huidige media- en telefoongebruik: z’n gebruiksgemak staat zowel snelle luistersessies tussendoor toe als lange nachten met diepgaande filosofische discussies.

Hip, hipper, hipster

Wie de app meteen wil uitproberen, is eraan voor de moeite. Voorlopig werkt Clubhouse enkel op uitnodiging, en dan nog enkel voor wie een iPhone heeft. Die invite only-strategie is heel bewust gekozen. De exclusiviteit genereert uiteraard een zekere hype, en gratis aandacht is mooi meegenomen. In de VS wordt nu en dan druk getwitterd over wat voor razend interessante discussies wij normale stervelingen weer aan het missen zijn. Van bekende filosofen over mediafiguren: de app lijkt druk bezocht te worden door celebrityvolk dat met elkaar – en met de rest van de beperkte kring bètatesters – in discussie gaat.

Trubbels in het chatparadijs

De zorgvuldig bewaakte exclusiviteit van Clubhouse legt volgens mij meteen het reële gevaar van haatzaaierij bloot. Het idee van filosofisch geïnspireerde discussies met iedereen van overal ter wereld klinkt erg mooi. Tegelijkertijd kun je er gif op innemen dat een platform met amper 5000 elitaire, haast uitsluitend Amerikaanse gebruikers niet erg representatief is voor een wereldwijde use case. Zelfs nu zijn er al berichten opgedoken over antisemitische en racistische incidenten. Het verbod op opnames van gesprekken valt evenmin makkelijk technisch te handhaven.

Er valt dus nog wat bij te stellen. De kans bestaat dat Clubhouse naar nog meer technologie zal grijpen om dit soort problemen aan te pakken. Ik zie bijvoorbeeld een mogelijkheid in algoritmes voor spraakherkenning die automatisch filteren op onkies taalgebruik. Retorisch meer onderlegde haatzaaiers die niet meteen teruggrijpen naar eenvoudige scheldwoorden, zullen echter nog steeds door handmatige moderatie aangepakt moeten worden.

“Momenteel is Clubhouse nog de speeltuin van een exclusief clubje uit Silicon Valley. Wat er zal gebeuren zodra Jan met de pet toegang krijgt tot de app, valt nog af te wachten.”

Op dit moment valt het moeilijk in te schatten hoe Clubhouse zal evolueren. De openstelling naar een breder publiek heeft het potentieel om de dynamiek ten gronde te veranderen. Het zou trouwens best kunnen dat de rich and famous snel weer hun vertrouwde kanalen, zoals Instagram, zullen opzoeken om rechtstreeks met hun volgers te communiceren.

Kapers op de kust

Intussen is ook Twitter op de kar gesprongen. Eind december kondigde het bedrijf aan dat het met Twitter Spaces was begonnen bij een selecte groep gebruikers. Het concept? Een experimentele audiogebaseerde chatroom, jawel, die zich volgens de officiële communicatie “concentreert op de intimiteit van de menselijke stem.” Volgens insiders zou Twitter in tegenstelling tot Clubhouse wél brood zien in het registreren van de gesprekken voor de eeuwigheid: zo zou het bedrijf werken aan de integratie van speech-to-text-technologie, voor automatische transcripties van chats. Met z’n miljoenen bestaande gebruikers heeft Twitter ongetwijfeld een flinke stap voor op z’n kersverse audioconcurrent.

Wordt Clubhouse dus de nieuwe social-reus? Dat betwijfel ik. Denk maar aan Snapchat, dat de kern van z’n bestaansreden – de verdwijnende Snaps – klakkeloos gekopieerd zag worden met de Instagram Stories en verdwijnende berichten. De app zal vermoedelijk wel een verdienstelijke rol kunnen spelen in de verbreding van andere, meer mature spelers, die gelijkaardige functionaliteiten zullen implementeren op hun eigen platformen. De recente stappen van Twitter zijn daar een eerste bewijs van.

Learnable.

Learnable. is de L&D partner van de organisaties en professionals die continu op zoek zijn naar de nieuwe inzichten en praktijkervaring in management, marketing en sales.

Door Kutlu Taskin Tuna

Twee woorden beschrijven mijn leven: leren en ondernemen. Professioneel actief in het domein marketing of HR? Laten wij elkaar volgen op LinkedIn en Twitter.

Recent gepubliceerde Learnable. Inzichten