Facebook

Vastgelopen in je carrière? Ga op zoek naar nieuwe inzichten!

door | aug 19, 2020

Soms vlot het op je werk helemaal niet zoals je zou willen en voel je je gefrustreerd. Toch hoeft een tijdelijke carrièredip niet meteen het einde van je loopbaan bij je huidige werkgever te betekenen. Introspectie kan helpen om je persoonlijke ambities en doelstellingen beter in kaart te brengen. De juiste vragen zetten je daarbij op weg. Zelfkennis blijft nog steeds het begin van alle wijsheid!

Verschillende visies op werk zorgen voor conflicten

Op de werkvloer gaapt er vaak een kloof tussen high potentials en hun collega’s. Die wordt meer dan eens veroorzaakt door een heleboel kleine dingen die op het eerste gezicht onschuldig lijken – denk maar aan een verschil in levensstijl en andere algemene interesses.

Op die manier krijg je als ambitieuze werknemer al gauw het gevoel dat je prioriteiten en werkambities elders liggen dan die van de organisatie en je leidinggevenden. Tegenstrijdige visies over bijvoorbeeld thuiswerk zijn een klassiek voorbeeld; telewerk is namelijk een heel praktisch twistpunt dat vaak duidt op een fundamenteel andere kijk op een job.

Veel high potentials blijven na een poosje jobhoppen dan ook achter met het gevoel dat ze hun eigen baas moeten worden om hun gecombineerde sociale en financiële ambities pas echt te kunnen waarmaken. Dat hoeft nochtans niet altijd het geval te zijn. Met een slimme zelfevaluatie kom je als ambitieuze professional al een heel eind – ook in dienstverband!

Bepaal je carrièrestrategie

Voel je je al een tijdje in mindere of meerdere mate gefrustreerd op je werkplek? Dan is het tijd om na te denken over je carrièrestrategie. Daarmee beschrijf je in grote lijnen hoe je je ambities wilt waarmaken en op welke concrete manieren je jouw achterliggende doelen kunt bereiken. Zo krijg je een helder overzicht van je actiepunten.

Als docent en adviseur heb ik het geluk om op geregelde basis te mogen samenwerken met een heleboel succesvolle en ondernemende professionals die zichzelf en hun positie geregeld kritisch bekijken en in vraag stellen. Hieronder de belangrijkste aandachtspunten waar ze zich op toeleggen:

  • Herontdekken van hun intrinsieke en externe motivatie,
  • Verzamelen van inzichten,
  • Herformulering van hun value proposition als medewerker,
  • Upskilling of bijscholing,
  • Herpositionering binnen het team of de organisatie.

Terwijl de meeste van de to-do’s hierboven vragen om één of andere vorm van persoonlijke begeleiding door een HR-expert, stel ik zelf vaak vast dat inzichten verzamelen – het tweede punt op de lijst – voornamelijk te maken heeft met een onderzoekende houding. Eenvoudiger gezegd: nieuwsgierigheid.

Oprechte interesse doet wonderen

Nieuwsgierig blijven is de beste manier om werk- en klantrelaties te onderhouden. Oprechte interesse tonen heeft namelijk een positief effect op verschillende niveaus.

Mensen die zich nieuwsgierig opstellen, halen meer voldoening uit hun relaties met andere mensen én gaan positiever om met onbekenden. Iemand met een van nature geïnteresseerde houding stelt ook vaker vragen, die al gauw tot extra inspiratie en inzichten leiden. En dat kan op zijn beurt weer tot nieuwe carrièrekansen leiden.

Interpretatie leidt tot inzicht

Met een gezonde dosis nieuwsgierigheid kun je in een professionele context je voordeel doen. Een open houding zorgt ervoor dat je jouw rol in je team automatisch in het bredere plaatje van je organisatie kadert. De interpretaties die daaruit voorkomen, kunnen tot inzichten leiden. Dat kunnen inzichten zijn op persoonlijk vlak – waar wil je naartoe en waar haal je voldoening uit? – als op werkinhoudelijk vlak. Een open vizier kan namelijk ook leiden tot slimme interpretaties over de daadwerkelijke noden van jouw bedrijf of je klanten.

Inzichten vormen de basis voor de bepaling van je value proposition of waardepropositie als medewerker. Je waardepropositie is de reden waarom je werkgever jou nodig heeft.

Inzichten in praktijk

In zijn boek ‘Communicatiestrategie’ geeft professor Wil Michels enkele gemeenschappelijke kenmerken voor inzichten mee:

  • Het zijn niet zomaar weetjes,
  • Ze gaan over wat mensen denken, voelen en doen,
  • Ze beantwoorden aan een verlangen of een frustratie,
  • Ze gaan niet over één persoon.

Een praktijkvoorbeeld:

  • Ik wil thuis elke dag verse, mooie bloemen hebben. → Wens
  • Toch trek ik enkel bij speciale gelegenheden, zoals valentijnsdag, naar de bloemist. → Waarheid
  • Er is geen bloemenzaak op wandelafstand. → Weerstand

Het weerstandselement zorgt ervoor dat de wens niet volledig wordt vervuld. Samen vormen de drie elementen hierboven de sleutel tot het inzicht dat kan leiden tot een nieuw businessmodel.

Vanuit dat inzicht in kwestie kwam Bloomon tot stand, met een eenvoudige en tegelijkertijd ijzersterke propositie of waardebelofte: stijlvolle, met de hand samengestelde boeketten aan je deur, zo vaak je maar wilt.

Tips

De oefening hierboven lijkt doodeenvoudig. Het gaat vooral om het aanpassen van je houding, zodat je zelf vaker reflecteert en automatisch actiever op zoek gaat naar nieuwe inzichten.

Tot slot wil ik nog twee tips meegeven met technieken die je kunnen helpen om nieuwe carrière-inzichten te creëren: de liefdes- en uitmaakbriefen de painstorm.

Learnable.

Wij maken de moderne marketing communicatie en startup concepten Learnable. voor ondernemers die relevant en competitief willen blijven.

Door Kutlu Taskin Tuna

Ik kon niet te ver komen van waar ik begon. Met behulp van een paar vreemde talen die ik min of meer ken, dwaal ik al dertig jaar door de tuinen van de nieuwsgierigheid. Het is mijn primaire doel om met mijn tijdgenoten te delen wat mij verwonderen en op deze manier hen ook te laten meegenieten van de voldoening die ik ervan krijg. Twee woorden beschrijven mijn leven: leren en ondernemen.

Recent gepubliceerde Learnable. Inzichten