Facebook

Hoe de fanstrategie zorgt voor een betere product-market fit.

door | aug 26, 2020

Hoe de fanstrategie zorgt voor een betere product-market fit

Vaak krijg ik vragen van ervaren ondernemers over hoe ze hun start-up op een slimme en innovatieve manier in de markt kunnen zetten. Nieuwe bedrijven moet namelijk kunnen rekenen op slimme marketingmethodes met een hoog slaagpercentage en dito kostenefficiëntie. Eén van mijn favoriete communicatiestrategieën voor nieuwe merken is de fanstrategie. Die is ontsproten aan het creatieve brein van Wil Michels, een Nederlandse communicatiestrateeg en universiteitsdocent. Fans enkel voor voetbalploegen en muziekbands? Dat dacht je maar!

Wat is de fanstrategie?

We zijn van nature allemaal nieuwsgierig. We willen altijd alles weten, en de term FOMO (fear of missing out) heeft het over het kanaal zelfs tot in het woordenboek geschopt. Zodra we een bijzonder nieuwtje te weten zijn gekomen, delen we dat natuurlijk ook graag met anderen. En van die psychologische reflex kun je dan ook handig gebruikmaken voor je merk.

De fanstrategie komt eenvoudig gezegd op het volgende neer: zorg ervoor dat je klanten zélf onderdeel worden van je brand story of merkverhaal. Of, in de woorden van Michels: “Fans maken fans.”

Emotionele verbinding maken met fans

In het bredere domein van communicatie is de fanstrategie een positioneringsstrategie. Ze heeft dus als doel je merk in de markt te zetten bij je doelgroep.

Een bewuste fanstrategie speelt in op de emoties van je doelgroep, zodat die een positief gevoel krijgt over jouw merk. Dat werkt uiteraard het best voor merken die het potentieel hebben om voor sterke emotionele aantrekkingskracht te zorgen. Een nieuw schoenen- of ijsjesmerk zal daarvoor van nature uit meer potentieel hebben dan bijvoorbeeld een producent van industriële verpakkingsmachines.

Zodra een deel van je doelgroep je dankzij je emotiegerichte communicatie fan is geworden van jouw merk, doen zij het harde werk in jouw plaats. Als het goed gaat, zullen ze je merk in de armen sluiten – de o zo belangrijke merktrouw – en ontstaat er uiteindelijk een sneeuwbaleffect waarbij je merk automatisch nieuwe fans aantrekt. Dat is je uiteindelijke missie.

Strategisch aan de slag met je fanstrategie

Nieuwe fans van je merk creëer je natuurlijk niet uit het niets. Als merk moet je herhaaldelijk iets geven, zonder daarbij meteen te verwachten dat je iets zult terugkrijgen. En daarvoor heb je een fundamenteel solide strategie voor nodig. Een duidelijk stappenplan waarbij je aantoonbare waarde – ook wel customer value – levert, die zo voor een klantrelatie zorgt.

Fanstrategie als onderdeel van je lancering

Een fanstrategie past in je bredere strategische plaatje en moet goed aansluiten op je businessplan, waardepropopositie en de uitgetekende customer journey die je voor ogen hebt. Je fanstrategie zet je in zodra de je voorgaande elementen op een goed onderbouwde manier hebt uitgewerkt.

Fanstrategie bij start-ups en gevestigde merken

Bij start-ups geldt de stelregel dat je eerst een MVP of minimum viable product lanceert. Op basis daarvan bouw je een eerste fanbase op, die je later kunt inzetten voor verder onderzoek naar je ideale product/market-fit.

Ook bestaande merken kunnen de fanstrategie met succes toepassen. Bij gevestigde organisaties is het de bedoeling dat je via je fans je positionering bijstuurt, zodat je merk relevant blijft voor je doelgroep. Die bijsturing kan op drie gebieden gebeuren:

  • Content

  • Waardepropositie

  • Je product in kwestie

Je beschikt dus over verschillende mogelijkheden om je positionering aan te passen, wat je wendbaar maakt in een concurrentiële omgeving.

Fanstrategie in de praktijk

Zoals Wil Michels uitlegt in zijn boek en in dit artikel, bestaat de praktische uitwerking van je fanstrategie uit zes stappen. In een notendop:

  • Zoek het emotionele bronpunt van je merk. Dat bronpunt kan zowel bestaan uit een concept als een ontwerp, bedrijfsgeschiedenis of persoon.

  • Bekrachtig interne fans. Betrek interne medewerkers en zorg dat ook zij fan worden en blijven.

  • Vind externe fans. Gebruik de fanpiramide om fans onder te verdelen in verschillende niveaus.

  • Creëer een community met je fans. Een community kan vandaag de dag makkelijk online onderhouden worden.

  • Koester je fans en deel belevenissen. Geef iets aan je fans, zonder iets terug te verwachten. Liefst zo persoonlijk mogelijk.

  • Meet de resultaten. Bepaal wat je KPI’s zijn en stuur bij op basis van de feedback.

Benieuwd naar meer uitleg en concrete voorbeelden? Het volledige overzicht van Michels’ strategie is online beschikbaar.

Het belang van je eigen team

Waar ik bij de fanstrategie zelf graag extra klemtoon op leg, is het belang van je interne team. Ondernemende medewerkers die betrokken zijn bij je merk worden niet alleen interne fans – zie stap twee uit het plan hierboven -, maar komen ook zelf met nieuwe ideeën op de proppen. Die zijn vaak razend relevant voor de uitbreiding van je fancommunity en het delen van unieke ervaringen – wat op zijn beurt weer voor nieuwe fans zorgt.

Samen bekijken hoe we jouw nieuwe product best in de markt zetten? Krijg feedback op je nieuwe project.

Learnable.

Wij maken de moderne marketing communicatie en startup concepten Learnable. voor ondernemers die relevant en competitief willen blijven.

Door Kutlu Taskin Tuna

Ik kon niet te ver komen van waar ik begon. Met behulp van een paar vreemde talen die ik min of meer ken, dwaal ik al dertig jaar door de tuinen van de nieuwsgierigheid. Het is mijn primaire doel om met mijn tijdgenoten te delen wat mij verwonderen en op deze manier hen ook te laten meegenieten van de voldoening die ik ervan krijg. Twee woorden beschrijven mijn leven: leren en ondernemen.

Recent gepubliceerde Learnable. Inzichten